In Gods hand. Bestaat er besmetting?

In Saoedi-Arabië, en vrijwel alleen daar, woedt het gevaarlijke en besmettelijke MERS-virus, dat tot nu toe 38 doden heeft geëist. In Mekka, waar veel pelgrims samenkomen, is het gevaar van besmetting het grootst. De overheid heeft daarom pelgrims opgeroepen mondkapjes te dragen. Het is nu weliswaar geen pelgrimstijd, maar naar Mekka komen het hele jaar pelgrims, en zeker ook in ramadan. Bovendien zal de overheid met schrik aan oktober denken, wanneer de bedevaartmaand aanbreekt en er misschien wel twee miljoen mensen komen.

Vanuit islamitisch standpunt zitten er wat moeilijke kantjes aan die kapjes. Dat zal mij persoonlijk worst zijn, maar in het koninkrijk is men altijd zo druk met religie, en die pelgrimstocht is ook een religieus feest, dus ik verwacht wel enige openbare bezinning van theologische aard.
Ik probeer maar wat mee te denken: de Saoedische overheid zou misschien op grond van hadithen van de profeet de hadj eigenlijk moeten afgelasten. Naar aanleiding van een pest-epidemie zou de profeet immers gezegd hebben:

  • Van Usāma ibn Zayd: De profeet heeft gezegd: ‘De pest is een teken van de bestraffing. God beproeft daarmee sommige van zijn knechten. Als jullie horen dat hij ergens heerst, ga daar dan niet heen. Maar als hij zich voordoet in een gebied waar jullie zijn, vlucht dan niet weg.’ 1

Ook met het besmettelijke karakter van melaatsheid (waarschijnlijk correcter: elephantiasis) was men vertrouwd:

  • Van Abū Hurayra: De profeet heeft gezegd: ‘Vlucht voor een melaatse zoals je vlucht voor een leeuw!’ 2 

Je zou dit jaar dus misschien niet als pelgrim naar Mekka moeten gaan.

Anderzijds, werkelijk iets te vrezen is er niet, want besmetting bestaat niet. Als je de pest of een andere erge ziekte krijgt is dat Gods wil:

  • Van Abū Hurayra: De profeet heeft gezegd: ‘Er is geen besmetting.’ 3
  • Van Abū Hurayra: De profeet zei: ‘Er is geen besmetting’. Toen stond er een bedoeïen op die zei: ‘Hoe zit het dan met kamelen die er in het zand zo prachtig bijstaan als gazellen? Als daar een schurftige kameel bij komt krijgen zij ook schurft.’ Daarop zei de profeet: ‘Maar wie heeft dan de eerste besmet?’ 4
  • De profeet nam eens de hand van een melaatse en doopte die met zijn eigen hand in de schotel. Hij zei: ‘Eet in vertrouwen op God en vestig uw hoop op hem.’ 5

Als er geen besmetting bestaat, waarom dan die mondkapjes voor pelgrims?

De hadithen bevatten als zo vaak tegenstrijdige meningen, en er zijn nog veel meer teksten. In deze discussie moet het heftig zijn toegegaan. Tot de geneeskunde of de praktijk van alledag hebben zij niets bij te dragen; zij zijn de neerslag van theologische discussies over de vraag of alles door God is voorbeschikt of toch niet. Net als bij voorbeeld in de hadith over de coïtus interruptus. Toen condooms en pillen nog niet bestonden was dat een mogelijkheid om zwangerschap te voorkomen. Hij luidt:

  • Abū Sirma vroeg aan Abū Sa‘īd al-Khudrī: ‘Abū Saʿīd, heb jij de profeet ooit wat horen zeggen over de coïtus interruptus?’
    ‘Ja,’ zei hij, ‘wij gingen met de profeet op expeditie tegen de Banū al-Mustaliq en wij namen schitterende bedoeïenenvrouwen krijgsgevangen. We waren al heel lang van huis, maar wij wilden ook het losgeld graag hebben, dus wilden we een genotshuwelijk sluiten en de coïtus interruptus toepassen. Maar wij dachten: Gaan we zomaar iets doen terwijl de profeet hier onder ons is? Nee, laten we het hem vragen. Dat deden we en hij zei:
    ‘Het kan geen kwaad als jullie het nalaten, want ieder levend wezen waarvan God heeft voorbeschikt dat het geschapen wordt tot de dag der opstanding zal geboren worden.’ 6

Of je ziek wordt of niet, of een vrouw zwanger wordt of niet, dat hangt allemaal af van Gods wil. Nee, lacht u niet, zo exotisch is het niet. Nederland kent immers de gereformeerde en antroposofische opvattingen over inentingen tegen mazelen en andere ziekten; die komen op hetzelfde neer.

Ik zou wel eens willen weten of er vrome moslims bestaan die niet uit laksheid, maar uit overtuiging geen mondkapje omdoen in Mekka, of gaan lunchen met een melaatse.

NOTEN
1. Muslim, Salām 93, Bukhārī, Ṭibb 30.

حدثنا عبد الله بن مسلمة بن قعنب وقتيبة بن سعيد قالا أخبرنا المغيرة ونسبه ابن قعنب فقال ابن عبد الرحمن القرشي عن أبي النضر عن عامر بن سعد بن أبي وقاص عن أسامة بن زيد قال  قال رسول الله ص: الطاعون آية الرجز ابتلى الله عز وجل به ناسا من عباده فإذا سمعتم به فلا تدخلوا عليه وإذا وقع بأرض وأنتم بها فلا تفروا منه.

2. Aḥmad ibn Ḥanbal, Musnad ii, 443: .قال رسول الله ص: فِرّ من المجذوم فرارَك من الأسد
3. Bukhārī, Ṭibb 54:

حدثنا أبو بكر ومجاهد بن موسى ومحمد بن خلف العسقلاني قالوا حدثنا يونس بن محمد حدثنا مفضل بن فضالة عن حبيب بن الشهيد عن محمد بن المنكدر عن جابر بن عبد الله  أن رسول الله ر قال  قال رسول الله ص: لا عدوى […] الخ

4. Bukhārī, Ṭibb 54; Muslim, Salām 101.

حدثنا أبو اليمان أخبرنا شعيب عن الزهري قال حدثني أبو سلمة بن عبد الرحمن أن أبا هريرة قال سمعت رسول الله ص يقول: لا عدوى قال أبو سلمة بن عبد الرحمن سمعت أبا هريرة عن النبي ص قال لا توردوا الممرض على المصح وعن الزهري قال أخبرني سنان بن أبي سنان الدؤلي أن أبا هريرة ر قال إن رسول الله ص قال لا عدوى فقام أعرابي فقال أرأيت الإبل تكون في الرمال أمثال الظباء فيأتيها البعير الأجرب فتجرب قال النبي ص فمن أعدى الأول؟

5. Ibn Mādja, Ṭibb 44:

حدثنا أبو بكر ومجاهد بن موسى ومحمد بن خلف العسقلاني قالوا حدثنا يونس بن محمد حدثنا مفضل بن فضالة عن حبيب بن الشهيد عن محمد بن المنكدر عن جابر بن عبد الله أن رسول الله ص أخذ بيد رجل مجذوم فأدخلها معه في القصعة ثم قال: كل ثقة بالله وتوكلا على الله .

6. Muslim, Nikāḥ 125

وحدثنا يحيى بن أيوب وقتيبة بن سعيد وعلي بن حجر قالوا حدثنا إسمعيل بن جعفر أخبرني ربيعة عن محمد بن يحيى بن حبان عن ابن محيريز أنه قال: دخلت أنا وأبو صرمة على أبي سعيد الخدري فسأله أبو صرمة فقال يا أبا سعيد هل سمعت رسول الله ص يذكر العزل فقال نعم غزونا مع رسول الله ص غزوة بلمصطلق فسبينا كرائم العرب فطالت علينا العزبة ورغبنا في الفداء فأردنا أن نستمتع ونعزل فقلنا نفعل ورسول الله ص بين أظهرنا لا نسأله فسألنا رسول الله ص فقال: لا عليكم أن لا تفعلوا ما كتب الله خلق نسمة هي كائنة إلى يوم القيامة إلا ستكون.

Diakritische tekens: Abū Ṣirma, Banū al-Muṣṭaliq

Terug naar Hadith: startpunt     Terug naar Inhoud

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s